Viisi konkreettista esimerkkiä sisältömarkkinoinnista

sisältömarkkinointi

Aiemmin kerroin, mitä sisältömarkkinointi on. Nyt annan viisi konkreettista esimerkkiä sisältömarkkinoinnista, joiden pohjalta voit pohdiskella suuntaa-antavasti omaa sisältömarkkinointiasi.

Kauneudenhoitoalan yrittäjä

Oletetaan, että tarjoat ihonhoitoa. Millainen ongelma asiakkaallasi on? Hänellä voi olla esimerkiksi rasvoittuva iho, jonka hoitoon hän tarvitsee neuvoja. Sinä voisit auttaa häntä tuottamalla hänelle neuvoja ja vinkkejä, kuinka hänen kannattaa hoitaa ihoaan. Voisit tuottaa hänelle vaikkapa oppaan, jossa esittelet hänen iholleen sopivia tuotteita.

Lemmikkieläinkauppa

Oletetaan, että sinulla on eläinkauppa, joka myy eläinten ruokia ja tarvikkeita. Sinun asiakkaasi ongelma voisi olla esimerkiksi se, että lemmikki joutuu olemaan pitkiä aikoja yksin sillä välin, kun hän itse on töissä. Sinä voisit auttaa häntä esittelemällä erilaisia aktivointi- ja virikemenetelmiä koirille ja kissoille verkkosivuillasi ja sosiaalisen median kanavissasi.  

Fysioterapeutti

Oletetaan, että tarjoat fysioterapiaa asiakkaillesi. Asiakkaasi ongelma voisi olla toimistotyössä jumittunut niska-hartiaseutu. Sinä voisit auttaa asiakastasi esittelemällä omissa kanavissasi vaikkapa videolla liikkeitä, jotka parantavat niska-hartiaseudun vointia sekä lyhyitä liikesarjoja, joita asiakas voi tehdä taukojumppana työpisteensä ääressä.

Siivousalan ammattilainen

Oletetaan, että tarjoat siivouspalveluita asiakkaiden kodissa. Sinun asiakkaasi ongelma voisi olla se, että hänellä on kiireinen elämänvaihe: ruuhkavuodet, perhe ja työt eikä tarpeeksi aikaa rentoutua. Sinä voisit tehdä kanaviisi sellaisia sisältöjä, jotka neuvoisivat asiakastasi ylläpitosiivouksessa, auttaisivat luopumaan liiasta tavarasta tai antaisivat pikavinkkejä tahrojen poistoon.

Kiinteistönvälittäjä

Oletetaan, että välität asuntoja. Sinun asiakkaasi ongelma voisi olla vaikkapa se, että hän on ostamassa ensimmäistä kertaa asuntoa, eikä hän oikein tiedä, mitä kaikkea hänen pitäisi ottaa huomioon. Sinä voisit auttaa häntä tekemällä hänelle omiin kanaviisi ensiasunnon ostajan oppaan, jossa kertoisit hänelle vinkkejä ja neuvoja.

Kun tuotat sisällöt oikein, asiakkaasi haluaa lukea sisältöjäsi ja hakeutuu niiden luo oma-aloitteisesti. Sinun tekemäsi sisällöt vastaavat asiakkaan kysymykseen ja ratkaisevat hänen ongelmansa. Silloin ne ovat hänelle merkityksellisiä ja arvokkaita.

Muista siis, että sisältöjen tarkoitus ei ole suoraan tyrkyttää omaa tuotettasi tai palveluasi, vaan auttaa asiakasta ratkaisemaan hänen ongelmansa ja saavuttaa sitä kautta asiakkaan luottamus. Näin myyntityölle luodaan mahdollisuuksia onnistua siinä vaiheessa, kun asiakkaalla on tarve tuotteesi tai palvelusi ostamiselle.

Lue myös: Mitä sisältömarkkinointi on?

Lue myös: Miksi sisältömarkkinointi kannattaa?

ketterä, markkinointi, digitaalinen markkinointi, sisältömarkkinointi, markkinointivinkit

Vinkit yrittäjän markkinointiin!

Tämän osion tarkoitus on tarjota yrittäjälle helppoja ja kustannustehokkaita vinkkejä hänen yrityksensä markkinoinnin suunnitteluun. Aina yrittäjän aika ei kuitenkaan liikene kaikkeen – silloin voit olla yhteydessä minuun.

Haluatko lisätietoa tästä aiheesta tai muusta markkinointiin liittyvästä asiasta? Varaa maksuton etäyhteyspalaveri kanssani tai ota yhteyttä!