Sosiaalinen media markkinoinnissa: Perusteet, osa 1

sosiaalinen media

Sosiaalinen media ja siellä läsnäolo on asia, jota moni yrittäjä miettii. Kannattaako sosiaalisessa mediassa olla läsnä? Ja jos, niin missä kanavissa? Nappaa tästä talteen perustietoa markkinoinnista sosiaalisesta mediassa!

Suurin osa suomalaisista käyttää sosiaalisen median kanavia, ja tämä on vahva peruste sille, miksi yrityksenkin kannattaa olla sosiaalisessa mediassa läsnä. Yrittäjä voi tavoittaa asiakkaat helposti sosiaalisen median tilien avulla sekä olla heidän kanssaan vuorovaikutuksessa.

Sosiaalisen median yritystilit auttavat osittain myös hakukonenäkyvyyteen eli siihen, miten hyvin sivusi näkyvät hakukoneiden tuloksissa. Tämä johtuu siitä, että hakukoneet arvostavat ulkoisia linkityksiä verkkosivustoosi. Mitä enemmän tällaisia hakukoneiden näkökulmasta luotettavia ulkoisia linkityksiä yritykselläsi on, sitä parempi se on hakukonenäkyvyydelle. Hakukoneet eivät ota huomioon kaikkia julkaisuja, mutta jos julkaisusi saa paljon verkkoliikennettä sivustollesi, on se merkki Googlelle että sen sisältö on relevanttia.

Oletko joskus huomannut olleesi läsnä jossain sosiaalisen median kanavassa ja pohtinut, että ”onkohan se yritys täällä myös”? Itse ainakin olen. Ihmisten hakukäyttäytyminenkin muuttuu, ja usein ihmiset hakevat yrityksen tietoa siitä kanavasta, missä sattuvat sillä hetkellä olemaan. Sosiaalista mediaa käytetään siis enenevässä määrin hakukonemaiseen tapaan. Mikäli et ole kyseisessä kanavassa läsnä, olet poissa pelistä.

Lyhyt vastaus kysymykseen ”kannattaako yrityksen olla sosiaalisessa mediassa” kuuluu siis: Kyllä kannattaa.

Muista kuitenkin, että pelkästään tilien perustaminen ei riitä. Sosiaalisessa mediassa on oltava säännöllisesti sisältöä tarjolla. Pahinta on se, että tili perustetaan, mutta sinne ei päivitetä mitään sisältöä. Tällöin potentiaalinen asiakas saattaakin kyseenalaistaa sen, onko yrityksen toiminta käynnissä enää lainkaan.

Sosiaalinen media ja orgaaninen tai maksettu näkyvyys

Sosiaalinen media tarjoaa erityyppisiä mahdollisuuksia yrittäjälle. Orgaaninen eli ilmainen näkyvyys perustuu julkaisujen saavuttamaan huomioon ja vuorovaikutukseen, jota se saa aikaan seuraajissa.

Näkyvyys voi siis olla ilmaista, mutta tämä vaatii yrittäjän omaa panostusta sisällön tuottamiseen ja aktiivista läsnäoloa sosiaalisessa mediassa noin muutoinkin. Tuottamalla mielenkiintoista sisältöä ja jakamalla sitä aktiivisesti erilaisiin ryhmiin sekä kutsumalla sekä oman verkoston jäseniä että muita tahoja sivun seuraajaksi voi yrittäjä nostaa tilin näkyvyyttä.

Valitettava tosiasia on kuitenkin se, että yritystilit saavat sosiaalisessa mediassa koko ajan vähemmän näkyvyyttä orgaanisesti. Algoritmit suosivat yksityishenkilöiden tilejä sekä maksettua mainontaa, luonnollisista syistä.

Näkyvyys voi siis olla myös maksettua. Tällöin julkaisun tai mainoksen näkyvyyttä nostetaan käyttämällä siihen tietty määrä mainosrahaa.

Mitä sosiaalisen median kanavia valitsen yritykselleni?

Yrittäjän aika on tunnetusti tiukilla. Kaikki yrittäjät eivät myöskään luonnostaan sukkuloi some-kanavasta toiseen kuin vanha tekijä, ja siksi yrittäjän kannattaa valita aluksi muutama keskeinen kanava, joissa on aktiivisesti paikalla. Kanavan valinta kannattaa tehdä oman kohderyhmän mukaan.

Suomessa käytetyimpiä some-kanavia ovat WhatsAppin lisäksi YouTube, Facebook, Instagram ja LinkedIn. Lisäksi käytetään Twitteriä, TikTok-palvelua sekä Snapchattiä.

Kanavat voisi luokitella kärjistäen siten, että Facebook ja Instagram soveltuvat erityisen hyvin kuluttajamarkkinointiin. LinkedIn ja Twitter ovat B2B-puolella usein käytettyjä yrityksen some-kanavia.

Facebookin käyttäjäkunta on pääosin keski-ikäistä, ja TikTok sekä Snapchat ovat etenkin nuorten suosiossa.

Instagramin suosio Suomessa kasvaa koko ajan ja suosion povataan jatkuvan suosiollisena. Jos et siis vielä avannut yrityksellesi Instagram-tiliä, kannattaa kanavan suhteen pysyä kuulolla!

ketterä, markkinointi, digitaalinen markkinointi, sisältömarkkinointi, markkinointivinkit

Vinkit yrittäjän markkinointiin!

Tämän osion tarkoitus on tarjota yrittäjälle helppoja ja kustannustehokkaita vinkkejä hänen yrityksensä markkinoinnin suunnitteluun. Aina yrittäjän aika ei kuitenkaan liikene kaikkeen – silloin voit olla yhteydessä minuun. Ensimmäinen kartoituskerta on aina yrittäjälle maksuton, joten ota rohkeasti yhteyttä!