Pk-yrityksen markkinointi: Kuinka markkinoida pk-yritystä?

pk-yrityksen markkinointi

Pk-yrityksen markkinoinnin on oltava helppoa ja kustannustehokasta, koska yrittäjän arki on kiireistä ja yrittäjän markkinointiin käytettävät resurssit ovat yleensä tiukilla. Pk-yrityksen markkinointiviestinnässä kannattaa hyödyntää erityisesti digitaalisen markkinoinnin kanavia, koska ne ovat saavutettavia, kohdennettavia ja vaikuttavia. Markkinointipakettiin kannattaa sisällyttää muun muassa verkkosivut, hakukoneoptimointi, sosiaalisen median kanavat sekä myyntiä tukeva ja tehostava sisällöntuotanto.

Aloittavan yrittäjän kannattaa aloittaa markkinointi sen suunnittelusta, sillä ilman suunnitelmaa markkinointi jää helposti hajanaiseksi ja tehottomaksi. Kun yrityksellä on selkeä suunnitelma, on käytännön markkinointiakin helpompi toteuttaa!

Pk-yrityksen markkinointi – onnistuuko se maksutta?

Digitaalista markkinointia voi tehdä hyvin myös ilmaiseksi. Esimerkiksi sosiaalinen media, hakukoneoptimointi, uutiskirjeet sekä sisällöntuotanto on mahdollista toteuttaa siten, että ne vievät vain aikaa. Tosin etenkin sosiaalisen median näkyvyyttä on reilusti helpompi kasvattaa maksullisella markkinoinnilla.

Aloittavan yrittäjän kannattaa panostaa aluksi etenkin henkilökohtaiseen myyntityöhön. Se vaatii yrittäjän resursseja, mutta sillä voi saada aikaan myyntiä nopeastikin.

Pienyrittäjän markkinointi ja sen haasteet

Pienyrittäjän aika menee useimmiten liiketoiminnan pyörittämiseen ja käytännön markkinoinnin tekemiseen tarvittava aika voi jäädä vähiin. Verkossa vilisevät erilaiset termit ja markkinoinnin kokonaisuus voi tuntua sekavalta, jos yrittäjällä ei ole markkinoinnin alan tuntemusta.

Mahdollisuuksia on monia, ja sen vuoksi voi olla vaikeaa ottaa kokonaisuus pikaisesti haltuun. Usein haasteet voivat liittyä ajan lisäksi rahaan, yrittäjän teknisiin tai kirjallisiin taitoihin, tai tunteisiin, joita yrittäjä yksin toimiessaan kokee.

Apua pk-yrityksen markkinointiin?

Esimerkiksi sosiaalisen median yritystilien perustaminen ei yksin riitä, vaan kanavien tulisi olla ajan tasalla ja aktiiviset, jotta yrittäjä niistä saa aidon hyödyn irti. Myös verkkosivuilla pitäisi olla päivittyvää, ajantasaista materiaalia. Sisällöntuotannon ideointi ja erilaisten tekstien kirjoittaminen vie aikaa. Kun yrittäjän päivät menevät siihen ydinasiaan, eli yrityksen pyörittämiseen, voi hyvin olla paikallaan ostaa palvelu muualta.

Myös aloittava yritys hyötyy siitä, että markkinointi suunnitellaan kunnolla, ja pitkään toimineen yrityksen markkinointi voi kaivata raikkaita ideoita.

Markkinointiin on saatavilla apua matalalla kynnyksellä!

Ketterä on erikoistunut pk-yritysten markkinointiin ja tarjoaa palvelua edullisesti yrittäjille. Ensimmäinen kartoitusvaihe yhdessä yrittäjän kanssa on aina maksuton, joten se on yrittäjälle riskitön vaihtoehto.

Ota rohkeasti yhteyttä, niin kartoitetaan yrityksesi tilanne!

ketterä, markkinointi, digitaalinen markkinointi, sisältömarkkinointi, markkinointivinkit

Vinkit yrittäjän markkinointiin!

Tämän osion tarkoitus on tarjota yrittäjälle helppoja ja kustannustehokkaita vinkkejä hänen yrityksensä markkinoinnin suunnitteluun. Aina yrittäjän aika ei kuitenkaan liikene kaikkeen – silloin voit olla yhteydessä minuun. Ensimmäinen kartoituskerta on aina yrittäjälle maksuton, joten ota rohkeasti yhteyttä!