Mitä sisältömarkkinointi on?

sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinointi on markkinointitekniikka, jossa luodaan ja jaetaan käyttäjille arvokasta ja hyödyllistä sisältöä.

Sisältömarkkinoinnin perimmäinen idea on auttaa asiasta. Asiakkaalle tuotetaan sellaista sisältöä, jota hän haluaa ja jollaista hän itse etsii.

Siis sisältöä, joka kiinnostaa asiakasta.

Content marketing is a marketing technique of creating and distributing valuable, relevant and consistent content to attract and acquire a clearly defined audience – with the objective of driving profitable customer action.”

Sisältömarkkinointia asiakkaan näkökulmasta

Mieti myös asiakkaan käyttäytymistä. Milloin hän etsii tietoa sinun palvelustasi tai tuotteestasi? Mistä hän tietoa etsii? Etsiikö hän sitä ehkä kännykällään samalla, kun kävelee kaupungilla? Vai onko ostoprosessi pitkä ja vaiheittain etenevä? Ja millaista tietoa hän tarvitsee, kun hän vertailee eri vaihtoehtoja?

Kun haluat tavoittaa potentiaalisen asiakkaan ostoprosessin alkuvaiheessa, kohdista sisältösi siihen.

Tämä voi tuntua aluksi hankalalta. Kaikista tärkeintä on kuitenkin se, että aloitat sisältömarkkinoinnin ja kokeilet, mikä sinun asiakkaillesi toimii. Tee vaikkapa yksi kirjoitus, jaa se kaikissa mahdollisissa kanavissasi näkyvyyden saamiseksi, ja seuraa, ovatko asiakkaasi kiinnostuneita siitä. Näin saat arvokasta tietoa siitä, mikä juuri sinun asiakkaitasi kiinnostaa!

Esimerkki sisältömarkkinoinnista

Kuvitellaan, että myyt kuluttajille uunipatoja. Perinteisessä tuotteeseen perustuvassa markkinoinnissa mainostaisit pataa itseään, sen ominaisuuksia tai vaikkapa hintaa.

Sisältömarkkinoinnissa tuotteen markkinoinnin sijaan voisit tuottaa käyttäjille kiinnostavaa ja innostavaa sisältöä – vaikkapa herkullisia pataruokareseptejä, joita sinun tuotteellasi voi helposti valmistaa.

Lue: Viisi konkreettista esimerkkiä sisältömarkkinoinnista, joiden avulla voit pohdiskella suuntaa-antavasti omaa sisältömarkkinointiasi.

sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinoinnilla saat liikennettä verkkosivuillesi

Sisältöjen tarkoitus on ohjata kävijöitä sinun verkkosivuillesi. Kun julkaiset sisältösi verkkosivuillasi, julkaise ne myös sosiaalisen median kanavissasi ja ohjaa sivuillesi lukemaan lisää.

Kun optimoit sisällöt, löytyvät ne myös hakukoneista ja ohjaavat myös sitä kautta kävijöitä verkkosivuillesi tutustumaan yritykseesi. Hyvää sisältöä voivat jakaa myös muut kuin yrityksesi työntekijät, mikä lisää näkyvyyttäsi verkossa. Seurantatyökalujen avulla voit löytää sinun kohderyhmääsi kiinnostavia sisältöaiheita sekä oppia, mitkä ovat parhaita kanavia sinun kohderyhmäsi tavoittamiseksi.

Lue: Miksi sisältömarkkinointi kannattaa?

Lue myös: Kuinka suunnitella sisältömarkkinointia?

Apua sisältömarkkinointiin?

Jos tarvitset apua sisältömarkkinoinnin suunnitteluun tai sen toteuttamiseen, autan mielelläni! Ota yhteyttä verkkosivustoni lomakkeella tai heitä viestiä vaikkapa chatin kautta!

ketterä, markkinointi, digitaalinen markkinointi, sisältömarkkinointi, markkinointivinkit

Vinkit yrittäjän markkinointiin!

Tämän osion tarkoitus on tarjota yrittäjälle helppoja ja kustannustehokkaita vinkkejä hänen yrityksensä markkinoinnin suunnitteluun. Aina yrittäjän aika ei kuitenkaan liikene kaikkeen – silloin voit olla yhteydessä minuun. Ensimmäinen kartoituskerta on aina yrittäjälle maksuton, joten ota rohkeasti yhteyttä!