Mitä hakukoneoptimointi on? 5 vinkkiä yrittäjälle!

seo, hakukoneoptimointi

Mitä hakukoneoptimointi eli SEO on?

Hakukoneoptimointi tarkoittaa toimenpiteitä, joilla yritetään parantaa yrityksen näkyvyyttä verkossa maksuttomissa (eli luonnollisissa ja ns. orgaanisissa) hakutuloksissa. Hakukoneoptimoinnin tarkoitus on parantaa yrityksen näkyvyyttä sekä löydettävyyttä hakutuloksissa, ja sitä kautta lisätä sivuston liikennettä.

Hakukoneoptimointi on eri asia kuin hakukonemainonta, joka on maksullista ja näkyy hakutulosten ylä- ja alaosissa mainos -merkinnällä. Luonnollisissa tuloksissa näkyminen on ilmaista.

Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?

Verkko on tehnyt meistä käyttäjistä kärsimättömiä. Harva jaksaa klikkailla kymmeniä hakutulossivuja, ja siksi on tärkeää päästä hakutuloksissa mahdollisimman korkealle.

Luonnollisissa tuloksissa näkyminen puolestaan kannattaa sen vuoksi, että niitä klikataan mieluummin kuin mainoksia – mainoksia, joille meistä usein on tullut jopa hieman immuuneja.

seo, hakukoneoptimointi

Miten tehdä hakukoneoptimointia itse? Viisi helppoa vinkkiä kiireiselle yrittäjälle!

1. Varmista, että sivustosi perusta on kunnossa.

Kun halutaan parantaa sivuston näkyvyyttä, ensimmäinen asia on varmistaa, että sivusto on teknisesti hakukoneystävällinen. Monet suositut alustat, kuten WordPress, ovat tätä automaattisesti. Huolehdi myös siitä, että sivustosi on responsiivinen eli se näkyy oikein myös mobiileissa ja tableteissa.

2. Linkitä sivusi ulkoisiin sivustoihin.

Hakukoneet arvioivat sivuston luotettavuutta, ja yksi keino siihen on laskea, moniko muu luotettava sivusto linkittää sinun sivustollesi. Miten sitten saada linkityksiä? Yksi varsin helppo keino on sosiaalinen media. Sosiaalisen median tilit itsessään jo nostavat sivustosi näkyvyyttä, vaikka siellä ei sisältöä tai seuraajia olisikaan.

3. Optimoi sisältösivut.

Hakukoneet päättelevät sisällöstä, mitä asiaa kyseinen sivu käsittelee. Sivu täytyy siis alusta asti rakentaa optimoinnin näkökulmasta. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että haluttu avainsana näkyy sivun url-osoitteessa, sivun pääotsikossa sekä väliotsikoissa, jonka lisäksi se toistuu sisällössä. Pidä kuitenkin huolta siitä, että sisältö ei kuulosta liian hakukoneille rakennetulta – sisältö on aina ensisijaisesti ihmiselle. Myös muita ”sääntöjä” sisällöille löytyy, mutta nämä ovat niistä tärkeimmät.

4. Optimoi myös kuvat.

Ei ole lainkaan yhdentekevää, millaisia kuvia lataat sivuillesi. Liian suuret kuvatiedostot hidastavat sivustosi lataamista, ja sivuston hitaus puolestaan heikentää näkyvyyttäsi hakukoneissa. Muista siis pienentää kuvat verkkokäyttöön sopivaksi.

Hakukoneet eivät näe kuvia, vaan ne lukevat kuvien tiedostonimiä eli alt-kuvauksia. Alt-kuvauksen on hyvä täsmätä tekstin sisältöön, jotta ne parantavat näkyvyyttä. Hyödynnä siis mahdollisuus avainsanojen käyttöön!

5. Ole kärsivällinen!

Hakukoneoptimointi ei tapahdu hetkessä, eikä se tule kerralla kuntoon. Hakukoneoptimointiin on paras suhtautua jatkuvana projektina, jossa onnistumista on hyvä arvioida ja seurata koko ajan.

ketterä, markkinointi, digitaalinen markkinointi, sisältömarkkinointi, markkinointivinkit

Vinkit yrittäjän markkinointiin!

Tämän osion tarkoitus on tarjota yrittäjälle helppoja ja kustannustehokkaita vinkkejä hänen yrityksensä markkinoinnin suunnitteluun. Aina yrittäjän aika ei kuitenkaan liikene kaikkeen – silloin voit olla yhteydessä minuun. Ensimmäinen kartoituskerta on aina yrittäjälle maksuton, joten ota rohkeasti yhteyttä!