Liidimagneetti on sellainen verkkosivuiltasi saatava tieto, tilattava tai ladattava materiaali, jonka saadakseen kävijä on valmis antamaan sinulle yhteystietosi.
Oletetaan, että yritykselläsi on hyvät verkkosivut ja hyödynnät sosiaalisen median kanavia, joilla ohjaat sinne liikennettä. Sivuillasi vierailee kävijöitä päivittäin lukemassa erilaisia sisältöjä, joita jaat sosiaalisen median tiliesi kautta. Kävijät viihtyvät sivuillasi ja käyttävät siellä aikaa sisältöjen parissa.
Käyttäjät kuitenkin poistuvat sivuiltasi ottamatta sinuun yhteyttä, etkä sinä saa ikinä tietää, keitä he ovat.
Siksi sivuillasi on hyvä olla liidimagneetteja. Kun vierailija antaa yhteystietonsa, saat tietää, keitä he ovat, ja voit kutsua heidät sivuillesi uudelleen esimerkiksi markkinointikirjeen ja uusien sisältöjen avulla.
Mikä liidimagneetti sitten voisi käytännössä olla?
Liidimagneetit voivat olla esimerkiksi:
- Oppaita tai e-kirjoja
- Kursseja tai webinaareja
- Maksuton kokeiluversio ohjelmistosta
- Kävijää hyödyttäviä, valmiita työkirjapohjia
- Liittymislahjoja
Hyvä liidimagneetti tuottaa käyttäjälleen lisäarvoa, ilman, että se pyytää ostamaan mitään. Ainoa asia mitä liidimagneetilla pyydetään, on yhteystietosi ja lupa olla sinuun yhteydessä.
Hyvä liidimagneetti ei sen sijaan ole – ainakaan minusta – esimerkiksi tuote-esite. Pahimmillaan tuote-esitteen piilottaminen sähköpostiosoitteen taakse voi pysäyttää myyntiprosessin, jos luottamusta yritystä kohtaan ei vielä ole. Liidimagneetti tuottaa lisäarvoa, kun se auttaa asiakkaita oppimaan. Asiakkaasi ostavat sinulta myöhemmin paljon todennäköisemmin, kun aidosti autat heitä – sen sijaan, että pelkästään myyt.
Eli jos haluat muuttaa verkkosivustosi kävijät liideiksi – siis potentiaalisiksi asiakkaiksi – sinun kannattaa hyödyntää sivuillasi laadukkaita liidimagneetteja.
Vinkit yrittäjän markkinointiin!
Tämän osion tarkoitus on tarjota yrittäjälle helppoja ja kustannustehokkaita vinkkejä hänen yrityksensä markkinoinnin suunnitteluun. Aina yrittäjän aika ei kuitenkaan liikene kaikkeen – silloin voit olla yhteydessä minuun. Ensimmäinen kartoituskerta on aina yrittäjälle maksuton, joten ota rohkeasti yhteyttä!