LinkedIn yrityksen markkinoinnissa

linkedin

LinkedIniä on perinteisesti pidetty korkeasti koulutettujen ja asiantuntijoiden ammatillisen verkostoitumisen palveluna ja erityisesti rekrytoinnin kanavana. Sitä se on tänäkin päivänä, mutta se on muuttunut paljon noista ajoista ja nykyään se on myös paljon muuta. Se on keino tavoittaa sopivaa kohderyhmää, saada näkyvyyttä, luoda tunnettuutta, rakentaa brändiä ja työnantajamielikuvaa.

Kaiken pohjana on yrityksen oma profiili. Yritykset, joilla on valmiit ja aktiiviset sivut, menestyvät paremmin myös mainonnassa. Profiilia perustettaessa kannattaa laittaa kuntoon nämä asiat:

  • Logo
  • Yritysprofiilin banneri eli kansikuva
  • CTA-painike
  • Toimialakuvaus
  • Yrityskuvaus
  • Organisaation tyyppi
  • Sijainti (kaupunki ja maa)
  • Verkkosivujen osoite

Muista julkaista sisältöä säännöllisesti: algoritmit pitävät aktiivisuudesta ja aktiivisella julkaisemisella saat enemmän näkyvyyttä. Suositukset vaihtelevat, mutta uutta sisältöä olisi hyvä julkaista vähintään kerran viikossa. Julkaisut kannattaa myös pyrkiä ajoittamaan oikeaan ajankohtaan. Seuraamalla julkaisujen saamaa näkyvyyttä löydät parhaiten toimivan julkaisutavan teille.

LinkedInin käyttäjät Suomessa

Käyttäjien määrä Suomessa kasvaa koko ajan. Tällä hetkellä (tilanne 2021 Q3) LinkedInissä on 1,5 miljoonaa käyttäjää, 33 000 yritystä ja 40 % Suomen työikäisestä väestöstä.

Keskimääräinen Suomessa oleva käyttäjä käyttää aikaa kanavassa kuukaudessa 47 minuuttia.

Millaista sisältöä käyttäjät sitten kuluttavat? Tässä viisi eniten kulutettua sisältöä:

  • Uutisia ja yritysten sisältöä
  • Käyttäjien sisältöä
  • Artikkeleita
  • Vaikuttajien sisältöä
  • Työpaikkailmoituksia

Millaista sisältöä LinkedIniin kannattaa tuottaa?

LinkedInissä, kuten muissakin kanavissa, on tärkeää tuottaa kiinnostavaa sisältöä säännöllisesti. Hyvin toimivia sisältöjä voivat olla esimerkiksi:

  • Toimialaan liittyvät uutiset: Mielipiteet, trendit, näkökannat
  • Brändiin liittyvät sisällöt: Yrityksen kulttuurista ja arvoista kertovat sisällöt, innovaatiot
  • Tuotteeseen tai palveluun liittyvät sisällöt: Tuotteen asiantuntijat, usein kysytyt kysymykset, vinkit, oppaat, webinaarit, demot
  • Henkilökuntaan liittyvät aiheet: Uraneuvot, työntekijöistä kertovat artikkelit

Kuinka saan seuraajia?

Seuraajamäärän kasvattamiseen on olemassa hyviä käytäntöjä. Ensimmäinen asia on pyytää työntekijöitä linkittämään yritys työnantajaksi heidän omille profiilisivuilleen. Yrityksen sivulle kannattaa lisätä ”Follow”-painike, ja sitä kannattaa jakaa esimerkiksi sähköisissä allekirjoituksissa ja sähköisissä markkinointikirjeissä. Kutsu verkostosi jäseniä sivujesi seuraajiksi. Linkitä yrityssivusi kaikkeen viestintään ja julkaise palvelussa aktiivisesti. Julkaise laajasti erilaista sisältöä, sillä kuluttajina olemme erilaisia ja nautimme erilaisista sisällöistä.

Uutena ominaisuutena ”Product Pages”

Uutena ominaisuutena LinkedIniin on tulossa loppuvuoden 2021 aikana ”Product Pages” kaikkien yritysten käyttöön. Sen kautta B2B-yritykset voivat tehdä digitaalisen myymälän valikoiduille tuotteille. Saatavana on esimerkiksi LinkedInin Lead Gen Form liidien generoimiseen, jossa voi kustomoida oman CTA-painikkeen ja tarjota esimerkiksi tuotedemoa, tapaamista tai kokeilua. Product Pages on jo käytössä IT-alan yrityksillä, ja se tulee kaikille yrityksille käyttöön vaiheittain.

Lue myös: Sosiaalinen media markkinoinnissa, osa 1

ketterä, markkinointi, digitaalinen markkinointi, sisältömarkkinointi, markkinointivinkit

Vinkit yrittäjän markkinointiin!

Tämän osion tarkoitus on tarjota yrittäjälle helppoja ja kustannustehokkaita vinkkejä hänen yrityksensä markkinoinnin suunnitteluun. Aina yrittäjän aika ei kuitenkaan liikene kaikkeen – silloin voit olla yhteydessä minuun. Ensimmäinen kartoituskerta on aina yrittäjälle maksuton, joten ota rohkeasti yhteyttä!

Liity verkostoon myös somessa!