Brändi – mikä se on, ja miksi siihen kannattaa panostaa?

brändi

Brändi on tärkeä ihan jokaiselle yritykselle, niin pienelle kuin suurelle. Nykyisin suuret brändit ovat aloittaneet työnsä jo yrityksen alkuaikoina, ja myös sinun kannattaa käyttää jokunen hetki sen pohtimiseen, mikä ja millainen sinun brändisi on.

Usein brändi kiteytyy yrityksen visuaaliseen ilmeeseen. Brändi ei kuitenkaan ole pelkästään logo, värit ja käytetyt fontit. Se ei myöskään ole pelkkä tuotemerkki. Brändin ytimessä on tunne. Se syntyy asiakkaiden ja muiden yrityksesi kanssa kontaktissa olevien ihmisten mielikuvissa, kun he kohtaavat brändisi jossain yhteydessä – fyysisesti tai digitaalisesti. Voisi sanoa, että brändi on kokemusten summa.

Brändi syntyy siis kaikissa kontaktipisteissä. Asiakaspalvelutilanteessa, puhelinsoitossa, palaverissa. Verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa, yhteydenottolomakkeessa, sähköpostissa, markkinointikirjeissä ja painetuissa materiaaleissa.

Lopulta sinun brändisi päättää asiakas itse. Yritys voi vain yrittää vaikuttaa siihen luomalla suuntaviivoja, jota kohti haluaa kulkea – ja huomioida ne kaikissa kontaktipisteissä asiakkaan kanssa.

Brändi tehostaa markkinointia

Mitä kohdistetumpi brändi on, sitä tehokkaampaa on myös markkinointi. Brändin avulla voit esimerkiksi herättää sinulle tärkeiden asiakkaiden kiinnostuksen, erottua kilpailijoistasi, tehostaa markkinointia, luoda myynnille paremmat edellytykset onnistua ja kasvattaa yrityksesi arvoa. Hyvästä brändistä ollaan valmiita maksamaan enemmän. Ostopäätös tehdään usein tunteella.

Brändin hyvä maine voi auttaa yritystä selviämään erilaisista kriiseistä, joita maailma tuo mukanaan.

Kuinka voin vaikuttaa yritykseni brändiin?

Brändäys tarkoittaa niitä toimenpiteitä, joilla brändiä pyritään rakentamaan.

Yritys voi yrittää vaikuttaa brändin syntymiseen, mutta ilman yleisöä ei synny brändiäkään.

Voit lähteä miettimään tätä esimerkiksi bränditarinan kautta. Tarinat saavat ihmiset yleensä kiinnostumaan ja tuntemaan jotain. Kiteytä tarinaan brändin olemassaolon syy.

Mieti ja tiivistä ensin itsellesi, millaisen tunteen haluat muissa herättää. Mieti, mitä teette ja kuinka sen teette. Mikä on se tekijä, joka erottaa yrityksesi kaikista muista, eli miksi juuri sinulta kannattaa ostaa kilpailijan sijaan? Mieti myös arvojanne. Mitä arvostatte, kuinka haluatte toimia ja mitkä asiat ovat teille tärkeitä?

Muista, että brändäys on jatkuva matka, ei kertaluonteinen toimenpide.

Yhtenäinen ilme parantaa brändin tunnettuutta

Vaikka brändi ei ole pelkästään visuaalinen ilme, on tärkeää, että ilme on yhtenäinen. Yhtenäinen ilme auttaa asiakkaitasi ja muita tahoja tunnistamaan sinun yrityksesi eri kanavissa ja eri yhteyksissä. Näin toimintasi näyttää ammattimaiselta, uskottavalta ja luotettavalta. Jäät paremmin mieleen, erotut muista ja sinun on helpompi tuoda esille sisältöjäsi tai tuotteen tai palvelun ominaisuuksia.

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Kuvat ovatkin yksi parhaimmista tavoista tuoda esiin brändin tunnetta ja tunnelmaa. Kuvien tehtävä on saada sinut erottumaan massasta, joten vältä kuvapankkikuvia ja panosta edes muutamiin yrityksen omiin kuviin.

Brändin rakentaminen vie aikaa

Brändi ei rakennu päivässä, viikossa, eikä kuukaudessa. Se vaatii pitkäjänteistä työtä, mutta se kannattaa. Brändinrakentamisessa on syytä olla johdonmukainen ja muistaa, että sen rakentumiseen vaikuttavat ihan kaikki yrityksen toimijat.

ketterä, markkinointi, digitaalinen markkinointi, sisältömarkkinointi, markkinointivinkit

Vinkit yrittäjän markkinointiin!

Tämän osion tarkoitus on tarjota yrittäjälle helppoja ja kustannustehokkaita vinkkejä hänen yrityksensä markkinoinnin suunnitteluun. Aina yrittäjän aika ei kuitenkaan liikene kaikkeen – silloin voit olla yhteydessä minuun.

Haluatko lisätietoa tästä aiheesta tai muusta markkinointiin liittyvästä asiasta? Varaa maksuton etäyhteyspalaveri kanssani tai ota yhteyttä!