Brändi on tärkeä ihan jokaiselle yritykselle, niin pienelle kuin suurelle. Nykyisin suuret brändit ovat aloittaneet työnsä jo yrityksen alkuaikoina, ja myös sinun kannattaa käyttää jokunen hetki sen pohtimiseen, mikä ja millainen sinun brändisi on.
Usein brändi kiteytyy yrityksen visuaaliseen ilmeeseen. Brändi ei kuitenkaan ole pelkästään logo, värit ja käytetyt fontit. Se ei myöskään ole pelkkä tuotemerkki. Brändin ytimessä on tunne. Se syntyy asiakkaiden ja muiden yrityksesi kanssa kontaktissa olevien ihmisten mielikuvissa, kun he kohtaavat brändisi jossain yhteydessä – fyysisesti tai digitaalisesti. Voisi sanoa, että brändi on kokemusten summa.
Brändi syntyy siis kaikissa kontaktipisteissä. Asiakaspalvelutilanteessa, puhelinsoitossa, palaverissa. Verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa, yhteydenottolomakkeessa, sähköpostissa, markkinointikirjeissä ja painetuissa materiaaleissa.
Lopulta sinun brändisi päättää asiakas itse. Yritys voi vain yrittää vaikuttaa siihen luomalla suuntaviivoja, jota kohti haluaa kulkea – ja huomioida ne kaikissa kontaktipisteissä asiakkaan kanssa.